Bokenkät del 2

Här kommer del 2

26. Favoritkokbok?
Sju sortes kakor, de finns en anledning till att den har givits ut i mer än 3miljoner ex
27. Mest inspirerande bok du läst i år (fakta eller fiktion)?
Nick och Norahs oändliga låt lista av Rachel Cohn och David Levithan.
28. Favoritlässnacks?'
Popcorn
29. Nämn ett fall där hypen förstörde din läsupplevelse?
Under din hud och Berusad av evigt liv, båda av Melissa Marr. De var väl inte hypen, mer mina egna förväntningar eftersom den första, Mer än ögat ser, är en av mina favoritböcker.
30. Hur ofta håller du med kritikerna angående en bok?
Om jag har hört om en bok som har rekomenderats eller vunnit något pris kollar jag vad den handlar om innan jag läser den, men förutom de ignorerar jag för de mästa kritiker.
31. Vad tycker du om att ge bra/dålig kritik?
Man får säga vad man tycker men kanske inte vara taskig. Men de är alltid roligare att ge/få bra kritik.
32. Om du kunde läsa på ett främmande språk, vilket skulle du välja?
KINESISKA, såklart
33. Mest skrämmande/hotfulla bok du någonsin läst?
Boktjuven av Markus Zusak. Jag älskar den.
34. Skrämmande/hotfull bok du inte vågat påbörja?
Oönskad av Gemma Malley... men någon gång ska jag läsa den.
35. Favoritpoet?
Räknas Shakespeare?
36. Hur många böcker brukar du ha lånade från biblioteket samtidigt?
Tre eller två... någon gång har jag lånat fler. Och ibland har jag haft andra böcker hemma.
37. Hur ofta brukar du återlämna böcker till biblioteket olästa?
Tyvär blir de oftare...
38. Vilken är din favorit bland fiktiva karaktärer?
Äh, jag har flera ur varje bok jag läser, men den jag kan komma på just nu är Seth från Mer än ögat ser
39. Vilken är din favorit bland fiktiva skurkar?
Belatrix från Harry Potter av J.K Rowling
40. Vilken sorts bok tar du mest sannolikt med dig på semestern?
En med lite lättare innehål och inte en som får en att vilja gråta. Om man inte har hittat en väldigt bra...
41. Det längsta du har varit utan att läsa?
När jag var liten och inte kunde läsa, men nu senare kanske ett par veckor om jag har hamnat i en svacka eller har mycket att göra.
42. Nämn en bok du inte kunde/ville avsluta?
Boktjuven av Markus Zusak. Jag kunnde verkligen inte avsluta den eftersom jag var jätte rädd för vad som skulle hända. Efter flera veckor jag blev tvungen att tvinga mig själv att läsa klart eftersom jag inte kunde släppa den ur tankarna. Har jag misstolkar frågan?
43. Vad distraherar dig lättast då du läser?
TV eller när någon ringer
44. Bästa filmatisering av bok?
Stolthet och fördom av Jane Austen, den från 2005. Jag läste boken efteråt och jag älskar både boken och filmen.
45. Sämsta filmatisering av bok?
Harry Potter 5 (jätte dålig igämförelse med boken, men jag fattar ju att de inte kunde få med allting från 500sidor.) Nick och Norah... (Man kan inte ändra HUR mycket som helst)
46. Den största summa pengar du spenderat i en bokhandel på en och samma gång?
Ungefär 200, men de var ju Revolt, sista hungerspelsboken av Suzanne Collins. Okej de kan väll hänt att jag lagt ut mer pengar men jag kommer inte på någon just nu.
47. Hur ofta skummar du igenom en bok innan du läser den?
Ibland, men bara för att se hur kap. är uppdelade och liknande.
48. Vad får dig att sluta läsa en bok mitt i?
Om de är sömnpiller.
49. Har du dina böcker organiserade?
Efter bandtyp och sen efter hur bra de ser ut. En serie står såklart tillsammans med den första delen först.
50. Föredrar du att behålla dina böcker eller ge bort dem efter att du läst dem?
Behålla dem.
51. Finns det böcker du undviker?
Deckare och skräck som Stephen King
52. Nämn en bok som gjorde dig arg?
Twilight av Stephanie Meyer. I början tyckte jag att den var jätte bra (som alla andra) men nu stör jag mig på den. Världen är intte så otroligt vacker och rättvis och vi kan inte gå emot naturlagarna. Nu har jag hittat ännu en bristning: Bella är totalt beroende av Edward, alltså är hon inte så stark i sig själv och de tycker jag är lite nedlåtande mot kvinnor. Jag ifrågasätter bara om de värkligen är en sådan relation man vill ha.
Förlåt alla Twilight-älskare.
53. Nämn en bok du inte trodde du skulle gilla men gillade?
Hungerspelen av Suzanne Collins. Jag hadde ganska fel och de är jag glad över.
54. En bok du trodde du skulle gilla men inte gillade?
Boken Natthimmel av Sofia Nordin är rena sömnpillret.

♥Elin♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0