#1 Favorit citat

"I'm sorry to see you here, but if you'd have fought like a man you needn't hang like a dog"
Anne Bonny
Det är vad piraten Anne Bonny säger till sin make när de ses förr sista gången, precis innan han blev hängd. Anne å andra sidan var gravid och då sköt de upp hennes dom. Efter hon hade gett födelse rymde hon och sågs aldrig mer till. Jag gillar henne och Mary Read (en annan kvinnlg pirat och Annes bästa vän). De är långt förre sin tid, för att segla på haven och vara pirat sågs defenitivt inte vara "kvinnogöra". Det här citatet säger desutom ganska mycket om vilken attityd hon använde mot sin man.

"O time! thou must untangle this, not I;
It is too hard a knot for me to untie!"
Shakespeares Twelfth Night (ActII SceneII)
Från min favoritShakespespeare och favorit karaktären säger den (Viola, även hon var lite före sin tid). Jag gillar citatet för det är så tidlöst. Jag vet faktiskt inte varför jag fasnade för den här repliken, den är bara väldigt fyndig. På svenska säger de
"O tid lös upp den härvan om det går!
För mig är knuten alldeles för svår"

"It is better to ask and appear stupid than not ask and remain stupid"
Kinesiskt ordspråk
Vad finns det att tillägga? Jag försöker att levaupp till det någe sånär.

Kommentarer
Postat av: HannaH

Sv: Ty :) Nej jag fick dom innan jag åkte hit i förhandsjulklapp ;)

2011-12-18 @ 02:39:01
URL: http://ihopei.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0