fanfiction

Det här inlägget skrev jag på min bokblogg i fredags, och nu bestämde jag mig för att posta det här också. Om ni inte är det minsta intreserade kan jag tala om för er att det här bara är ett totalt menlöst linlägg

För de som inte vet vad en fanfiction är kan jag säga: en historia som ett fan har skrivit. Förvånade? Det kan vara baserat på en bok, tvserie, film, manga, mytologi ect. De flesta, i alla fall jag, går och tänker "vad hade hänt om han/hon hade gjort så", "tänk om de inte hade dött" och vidare. Har ni skrivit ner de historierna någon gång? Om ni har det har ni skrivit en fanfiction.

Jag brukar läsa det ganska ofta, och kan säga att det är väldigt intresant. Visst finns det de som är uselt skrivna, karaktärerna inte är sig lika eller att historien bara är dålig (ammatörmäsig) men sen finns det fictions som är minst lika bra som orginalstoryn. Det är kul att se vad andra tänker runt sina egna favorit historier, hur andra tolkar karaktärer och så.

För intreserade kan jag tipsa om fanfiction.net som antagligen är världens största fanfict.sida. Där är det lätt att filtrera fram ganger, huvudkaraktär, språk och sådant. Bara för att sockra sidan rejält ska jag säga att när man väll har hittat någonting som verkar interesant kan man välja hur stora bokstäverna ska vara, över hur stor del texten ska gå över (det kan vara jobbigt att läsa från kant till kant) och mörk eller ljus bakgrund.

Det är inte säkert att fanfict. passar er som lästyp, men det är inte särskilt troligt. Det är flera tusen "författare" och säkert ett par miljoner berättelser. Det måste finnas någon som passar en.

Trevlig läsning!


Kommentarer
Postat av: HannaH

Sv: Ah hoppas att dom sätter betyg tillsammans!!

Vadå slänger saker????


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0