varför jag blev feminist

Jag blir självklart väldigt irriterad när orättvisor förekommer i skolan, typ att tjejer skulle vara sämre på bränboll(även om vi var det). Eller det gammalmodiga sättet att tänka, typ att flickor har rosa och pojkar har blåt.
Men om man ska se saker från ett större perspektiv finns det saker som är värre. När ni har läst det här kommer ni att förstå vad jag menar som jag har hittat här.
Vem sa att Sverige var gämställt?

”Jag vill bara ge ett annat perspektiv på hur en pedofilrättegång i dagens Sverige kan gå till. Det är enligt min erfarenhet inte alltid som pedofilen anklagas på flera plan och döms av såväl anhöriga, domare och advokater, utan tvärtom hålls om ryggen av domaren och ges rättigheter och privilegier som de anhöriga och offren inte åtnjuter. Min då treåriga dotter utsattes, tillsammans med fyra andra barn, för sexuella övergrepp av vår då­varande granne.Domaren inledde rättegången med att påtala vikten av att det inte fick bli en hätsk stämning gent­emot den åtalade och manade till lugn i rättssalen. Allt gott och väl så långt. Sedan spårade dock allting ur rejält. Den åtalade började vid flera tillfällen gråta, och då fick vi ta långa pauser så att han kunde samla sig igen. En morgon var han så upp­riven att  han hade svårt att svara på frågorna och då övergick domaren i stället till att fråga hur han mådde och vad han hade ätit till frukost! När sedan vittnes­målen från barnen skulle visas på video, fick alla anhöriga gå och sätta sig i ett pytte­litet rum, där vi nästan satt på varandra. Anledningen var att den åtalade inte ”klarade av” att vi var i samma rum. Av förklarliga skäl var jag vid tillfället så upprörd att jag inte kom på tanken att påtala det felvända i detta. När rättegången till slut av­slutades frågar domaren om den åtalade hade något han ville säga. Han sa att han ville be alla om förlåtelse under ett evigt snyftande. Vi som anhöriga fick dock ingen möjlighet att säga något, utan var tvungna att sitta där och ta emot en ursäkt som jag definitivt inte ville ha. Jag hade i alla fall velat ha möjligheten att replikera och säga att jag ALDRIG kommer att förlåta vare sig honom eller mig själv för vad han har gjort mot min dotter."
Trackback
RSS 2.0