Sedan september?!

Ja, det senaste inlägget var i September. Jag har inte riktigt haft lust till att blogga men jag har inte försvunnit helt.
Några highlights:
  • Kinesiskan: Jag vet inte om jag har sagt det redan men kinesiskan har verkligen blivit mitt nya favoritämne! Nästan alla lektioner har varit kul hittils och jag lär mig mycket. Jag gillar min lärare Liu laoshi, väldigt snäll men kan bli lite förvirrad ibland. Hon pratar mest engelska och mandarin så vi har mandarinlektioner på engelska. Trotts att det sägs att det är ett svårt språk känner jag mig riktigt taggad inför lektionerna och medan alla andra suckar och säger något i stil med "åh nej, franskaprov" sitter jag bara och längtar till min språklektion.
  • Mina kompisar: Jag umgås i princip bara med halva klassen, den andra halvar när lite snobbiga, men jag gillar dem sjukt mycket fast jag bara har känt dem i ett par månader. De är en färgstark bunt människor men vi trivs bra med varandra. Det finns några riktigt starka viljor därebland så vi kan få några riktigt intressanta diskutioner ibland. Tyvär saknar jag fortfarande min gamla klass, särskilt under lektionerna för min förra klass var oftast tysta.
  • Mina kompisar från kinesiskan: Ja, jag skilljer faktiskt de jag umgås med. Låter det elakt eller konstigt? Tja, det får det lov att göra. Jag kom själv till kinesiskan, ingen från min klass gick där (okej en tjej som jag inte pratade med, men hon gick bara en lektion) och jag ville inte sitta där helt själv i tre år. Så jag skaffade nya kompisar. De första jag lärde känna var en tjej och en kille (från samhälle om ni är intresserade). Jag satt tillsammans med dem och pratade lite, mest med tjejen (hon har tyvär bytt till franskan nu). När hon vart sjuk började jag prata lite med killen också (han bytte skola för ett tag sedan). Sen lärde jag känna en annan tjej (ekonomi), som är jätte snäll och kul. Jag hoppas att hon inte slutar för vi pratar uttanför lektionerna också. Hennes föräldrar är från Hongkong och hon vill att vi ska starta en "Asia Clubb", vi får se hur det går...
  • Människor: Folkvimlet inne i stan, och framför allt på tunnelbanorna, är väldigt kul att titta på. Du är trotts allt en ibland dem. För ett tag sedan såg jag en riktig storstads unge. Han stod mitt i gången an tunnelbanan, med breda ben och väskanmellan dem. Han pratade i telefonen och rörde sig inte ur fläcken när tåget svängde. Han var kanske sju år och jag fick bitta mig i läppen för att inte brissta i skratt. Här i veckan hörde jag en konversation mellan två förlagsarbetare, och alla som känner mig eller har läst min blogg vet att jag vill bli förläggare. Det förgyllde min morgon att höra hur de pratade om e-böcker, pocketupplagor och noblepristagare.
  • Bibliotek: Jag har besökt biblioteket närmast min skola nu (inte skolbiblan, personalen är tråkig där). Det tog ett tag att hitta ingången men det var värt det för jag stötte på en välkänd person där: min gamla bibliotikarie!!! Hon som jobbade på min gamla skola har nämligen bytt och börjat 300meter fråm min nuvarande skola, visst är det sjukt. Jag fick veta av min lillasysters kompis att hon hade bytt arbete så jag skickade ett mail och jag gick dit när hon sa att hon jobbade.Trevligt att träffa trevliga människor!
Just nu är det för mycket läxor och för lite tid. Vad gör jag?
Kollar på Youtubeklipp!!!
Favorit youtubare är WongFu och ISA (internationel secret agents) men det här är ett av mina favoritklipp (Ja, Asias är bäst!!!)

Kommentarer
Postat av: HannaH

Nice att du trivs!! Flum med bibliotekarien!! :O
Jag fattar att kinesiska e svårt dom e skit noga med uttal också!!! :O Good luck! You can do it! :D

Svar: Jag vet men det är bra eftersom hon är så snäll. Hon sa att det kändes konstigt att se mig på "fel" bibliotek...Thanx, I hope so! Har muntligt prov på fredag. Kan du skillnaden mellan "zh" "ch" och "sh". Det driver mig till vansinne!!!
Elin

2012-10-23 @ 12:34:37
URL: http://yuki.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0